Friday, August 13, 2010

Tips Mengembalikan 'Seseorang' Yang Hilang ~ Bhg 2

KEEMPAT: Penulis Karya anakku.com BERDOA MEMOHON kepada Allah melalui solat 5 waktu dan solat hajat. Di dalam solat wajib dan solat hajat saya tidak putus-putus berdoa...

"Ya Allah...Aku diuji olehMU......jika Engkau berhendakkan anak-anakku itu menjadi hak kami....milik kami, maka kembalikan kepadaku dan suamiku dalam keadaan baik....namun Ya Allah...jika tiada rezeki untuk kami.....maka Aku redhakan ianya menjadi hakMU.....kerana Engkau Yang Maha Memberi dan Maha Mempunyai....Dan Maha Mengetahui.....Namun aku pohon kepadaMU jika ditakdirkan kedua-dua anakku itu bukan milik kami lagi..tetapi milikMU....maka izinkan aku untuk melihat mayatnya.....Amin Ya...Rabba Alamin....."

Ketika anda bersolat anda hendaklah ikhlas.....dan mengharap yang terbaik daripada Allah....kerana sesuatu perkara yang kita rasa baik untuk kita mungkin sebenarnya tidak baik untuk kita..

Mintalah dengan Allah....kerana Dialah yang Maha Memberi dan Mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita. Ramai sekali isteri lupa berdoa kepada suaminya.....dan ramai sekali manusia lupa untuk bermohon melalui solat ketika menghadapi musibah....sedangkan Allah berfirman bermaksud:
"Berdoalah kepada KU, nescaya akan aku kabulkan permohonanmu itu" (al-Mukmin:60).

Jika musibah anda hadapi hari ini kerana perbuatan orang lain maka inilah peluang terbaik untuk anda berdoa...kerana salah satu doa yang dimakbulkan Allah adalah doa hambanya yang kena aniaya orang....suami kena goda..contohnya...maka berdoalah kepada Allah supaya Allah memberi taufik dan hidayah kepada suami untuk melihat yang halal yang sudah sah miliknya bukan yang haram yang belum sah miliknya. jangan doakan yang tak baik...doakan juga supaya perempuan yang merampas suami kita itu...supaya lepaskan suami kita dan gantilah padanya suami yang sah. Dan jangan lupa serahkan pada Allah......iaitu jika ia suami yang baik untuk kita maka kau kembalikan suamiku ya Allah...kerana Allah lebih Mengetahui...Memang susah cubalah....kerana Allah ada janji-janjiNya....


KELIMA: Bersangka baiklah dengan Allah. Jika kita sudah berusaha dan melakukan yang terbaik untuk pasangan kita, sudah berdoa dan berdoa....jika Allah memberi lain daripada yang kita harapkan dan minta...mungkin ada hikmah lain disebalik itu.

Anas bin malik berkata; Mahukah kamu aku ceritakan sebuah hadis yang tidak pernah diriwayatkan oleh sesiapapun melainkan dari diriku sendiri? Iaitu ketika kami berada disisi Rasulullah SAW yang sedang duduk. Tiba-tiba baginda tertawa. Baginda lalu bertanya:"Tahukah kamu mengapa aku tertawa? Maka mereka menjawab hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih tahu. Baginda bersabda:Aku merasa hairan kepada orang mukmin ini sesungguhnya Allah tidak akan menentukan sesuatu kepadanya kecuali, ada sahaja yang membawa kebaikkan kepadanya. Daripada Ibrahim bin Daud berkata sebahagian ahli Hikmah berpendapat, bahawa Allah mempunyai hamba2 yang selalu menghadapi musibah dengan hati yang penuh gembira yakni redha.Katanya lagi: Mereka inilah org2 yang telah dibersihkan Allah akan hatinya dari mencintai dunia.

Percayalah, jika anda memohon bantuan Allah...Allah akan membantu....dan memberikan yang terbaik untuk anda seperti kisah Ummum Salamah.

Dalam hadist Ummu Salamah disebutkan bahwasanya Rosulullah saw bersabda :

Jika diantara kalian tertimpa musibah, hendaknya berkata :
” Sesunggunya kami milik Allah dan sesunguhnya kami akan kembali pada-Nya, Ya Allah saya hanya mencari pahala dari musibah ini di sisi-Mu, maka berikanlah kepada-ku pahala itu, dan gantikanlah aku dengan sesuatu yang lebih baik dari musibah ini ”
( HR Abu Daud)

Hadis di atas benar-benar dipraktikkan oleh para sahabat, bahkan oleh Ummu Salamah sendiri, tepatnya ketika suaminya Abu Salamah pada detik-detik terakhir dari hidupnya dia berdo’a:

"Ya Allah gantilah untuk keluargaku seseorang yang lebih baik dariku ” Dan ketika Abu Salamah telah meninggal dunia, Ummu Salamah berdoa’ : Sesunggunya kami milik Allah dan sesunguhnya kami akan kembali pada-Nya, Ya Allah saya hanya mencari pahala dari musibah ini di sisi-Mu."

Kemudian apa yang terjadi setelah Ummu Salamah tetap sabar, tabah dan berdo’a sebagaimana yang diajarkan oleh Rosulullah saw ? Ternyata Allah mengabulkan do’a tersebut dan Ummu Salamah mendapat ganti suami yang lebih baik dari Abu Salamah, yaitu Rosulullah saw.

"Ya...Allah jadikan aku manusia yang sentiasa istiqamah.....jauhilah aku daripada cubaan dan dugaan yang aku sendiri tidak mampu untuk menanggungnya.....Amin...."

Semoga Allah sentiasa bersama kita.Semoga disisi kita ada Allah dan insan-insan yang baik-baik...insyallah..


Akan bersambung lagi di Bhg 3.... insya'Allah

2 comments:

  1. Mungkin saat ini allah menguji rumah tangga saya.. Berat saya menjalani hari - hari tanpa dukungannya.

    ReplyDelete
  2. Sy sedang diujii tiak mampu utk teruskan rSNha

    ReplyDelete