Friday, August 13, 2010

Tips Mengembalikan 'Seseorang' Yang Hilang ~ Bhg 1

Tulisan ini adalah petikan atau ringkasan yang Mimie buat berdasarkan post dalam Karya Anakku.com (http://karyaanakku.blogspot.com) ........ Mimie sangat teruja bila membaca tulisan-tulisan beliau kerana Mimie kini sedang diuji oleh Allah dengan sebuah ‘kehilangan’....... Bila membaca tips-tips dan ayat beliau yang berkaitan, Mimie telah disuntik semangat baru untuk terus berusaha mengembalikan yang ‘hilang’.....

Penulis telah melalui pengalaman kehilangan 2 orang anak selama 3 hari 2 malam. Anak-anak beliau telah dilarikan pembantu rumah. Sejak musibah itu penulis amat yakin dengan solat hajat dan doa yang benar-benar mengharap kepada Allah.

Ya Allah Ya Rahim redhailah usaha ku Ya Allah.....


Dalam isu ini, ada beberapa perkara yang perlu kita lakukan seperti menurut penulis, iaitu:

PERTAMA: mesti ada nawaitu nak bantu diri sendiri dulu.......baru berjaya......

KEDUA: membaca. Bacalah. Carilah buku untuk tambah ilmu. Kerana itu wahyu pertama diturunkan berkaitan dengan membaca. 'Iqra.....

KETIGA: Melihat.....meneliti....melihat dengan MATA HATI....fahamilahKawan-kawan anda kehilangan suami, anak, pangkat,harta dan sebagainya kerana anda sekarang sedang diuji, salah satu hikmahnya kerana Allah mahu menaikkan darjat anda disisiNya.

Allah menyebut tentang ini dalam firman Allah swt :Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.( QS Al Baqarah : 155 )

Sedikit pengalaman penulis....Ketika kedua orang anak beliau dilarikan pembantu...beiau juga gelabah....sama seperti manusia lain.... tidak lari daripada fitrah.....beliau menanggis....dan menanggis......disamping cuba bersabar...kekuatan beliau cuma SABAR. Dalam pada itu beliau ‘amat-amat cuba untuk bersabar’. Kenapa beliau meletakkannya didalam pengikat kata? kerana SABAR itu perlukan kekuatan...kekuatan dalaman. Sabar terhadap musibah, iaitu menahan diri dari mengeluh ketika terkena musibah. Jangan salahkan Allah. Contoh " Kenapa aku diuji begini...sedangkan aku sudah berbuat baik dengan suamiku....kenapa !!!!! ?" Jika anda bersabar anda dapat pahala.

Dugaan ini sudah berada didepan anda, sesuatu itu sudah terjadi di depannya, dan dia tidak bisa menghindarinya, artinya dia bersabar atau tidak bersabar sesuatu itu sudah terjadi. Maka lebih baik anda bersabar, kerana banyak sekali janji-janji Allah termaktub didalam al-Quran tentang kebaikkan orang yang sabar, diantaranya Surah al-Baqarah:156-157, al-Baqarah 153, al-Imran:200, Muhammad:31, al-Nahl dan banyak lagi.

Percayalah Allah tidak pernah mungkir janji. Sama sekali tidak.


Bersambung ke Bhg 2....

No comments:

Post a Comment